« Tillbaka

Köpvillkor

Allmänt

YourLenses Scandinavia AB, Org.nr. 27245664, (nedan kallat Företaget) bedriver försäljning av optikprodukter och tjänster på nätet. Här beskrivs de villkor som gäller när du handlar från www.yourlenses.se (nedan kallad hemsida). Du behöver godkänna dessa villkor innan du kan lägga en beställning av produkter på vår hemsida. Genom att godkänna villkoren accepterar du dessa och förbinder dig till att följa dem. Om du inte godkänner dessa villkor kommer du inte kunna beställa några produkter från vår hemsida.

Pris

Alla priser på hemsidan är inklusive moms. En fraktavgift på 39 kr tillkommer på alla beställningar under 950 kr. Beställningar för 950 kr eller mer erhåller fri frakt. Inga andra administrativa kostnader (såsom fakturaavgift) tillkommer. Du kan se den totala summan du ska betala, inklusive frakt och moms, på kassasidan.

Kampanjer, erbjudanden och rabatter

Kampanjer, erbjudande och rabatter har specifika villkor och måste nyttjas i enlighet med dessa. Vid retur efter kampanjperioden kan erhållna rabatter inte utnyttjas vid ett eventuellt nytt köp. Vid vissa kombinationsrabatter kan speciella villkor gälla.

Beställning
Åldersgräns vid beställning

Beställare under 18 år måste inhämta målsmans tillstånd innan köp kan genomföras.

Recept från legitimerad optiker/ögonläkare

Företaget rekommenderar att du har en ordination från en optiker när du beställer linser och glasögon hos oss. Företaget tar inte ansvar för eventuella komplikationer som uppstår på grund av avvikelse från ordinationen. Företaget ordinerar inga kontaktlinser eller glasögon. Om du inte har använt kontaktlinser tidigare eller om du vill byta linstyp rekommenderar vi att du genomgår en synundersökning hos en optiker. Du har alltid rätt till att få en kopia på din ordination enligt patientjournallagen. Genom att genomföra köpet intygar du att du har tagit del av, godkänt och samtycker till att du har fått recept/ordination och information från en legitimerad optiker.

Orderbekräftelse

Avtal om köp träffas först när Företaget bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit.

Ändring / Avbeställning

Ändringar / avbeställning ska ske genom att kontakta kundservice. Ändringar kan inte göras efter att din order har packats. En avbeställning är inte giltig förrän du har mottagit en bekräftelse från Företaget.

Abonnemang

Det går inte att kombinera abonnemang med övriga kampanjer, erbjudanden eller rabatter. Vid varje leverans kommer du att ta emot en orderbekräftelse och ett leveransbesked till din registrerade e-postadress. Alla abonnemangsordrar har gratis frakt och det är det ordinarie produktpriset på beställningsdagen som gäller. För att ändra eller avsluta abonnemang måste du kontakta Företaget.

Leverans
Leveranstid

Leveranstider varierar beroende på om kontaktlinser du beställt finns i lager eller ej. Oftast kan vi leverera dina varor inom fyra dagar från din beställning. Ovanliga linstyper som korrigerar brytningsfel / astigmatism kan ha en leveranstid på 2 - 4 veckor.

Leveransbekräftelse

Den leveransbekräftelse du får i samband med beställningen utgör ditt kvitto på att leveransen är på väg.

Leveransansvar

Företaget står för leveransansvaret om varan skulle komma bort eller skadas under transporten. Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till kundservice.

Ej utlöst order

Om leveransen inte kan levereras i brevlådan, skickas försändelsen till ditt närmaste utlämningsställe. Om leveransen inte hämtas av dig kommer paketet returneras tillbaka till Företaget. Du ansvarar för att kontakta Klarna AB som hanterar din betalning.

Leveransförsening

Företaget ansvarar inte för förseningar orsakade av våra logistikpartners eller tillverkare. I de fall där Företaget är orsaken till en leveransförsening har du rätt att häva köpet om du inte accepterar ny leveranstid.

Felexpediering

Om en vara skulle vara felexpedierad åtar sig Företaget att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Betalning

Företaget erbjuder betalning via kort, direktbetalning, faktura och delbetalning. Företaget har valt att låta Klarna AB hantera samtliga betalningssätt. Här hittar du Klarnas fullständiga villkor. Vid beställning över telefon, e-post eller chatt accepteras betalsättet faktura 14 dagar (0,- i avgift).

Ångerrätt

Om du inte är nöjd med ditt köp så har du enligt lag rätt till 14 dagars ångerrätt från och med den dag du mottagit varan förutsatt att den returneras i obruten originalförpackning. Vid retur - kontakta vår kundtjänst för instruktioner: info@yourlenses.com.

Retur

Vid användning av Företagets returetikett står Företaget för returavgiften i annat fall står du för den. Varan ska returneras i obruten, omärkt originalförpackning och vara i oförändrat skick. Du har inte rätt att öppna originalförpackningen för att kontrollera att varan fungerar men med hjälp av informationen på förpackningen kan du kontrollera att produkten överensstämmer med din beställning. För att returnera ska du meddela detta till Företagets kundservice innan ångerrätten/nöjdhetsgarantin löpt ut. Du kan också fylla i och skicka in Konsumentverkets standardformulär för att komplettera din retur.

Garanti

Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, YourLenses lämnar inga ytterligare garantier utöver de av tillverkaren specificerade garantier.

Reklamationsrätt

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Du har enligt lag 3 års reklamationsrätt. För att nyttja reklamationsrätten ska du kontakta Företagets kundservice senast 2 månader från det att felet upptäckts. När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Företaget att kompensera dig med en ny likvärdig produkt. Företaget förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

Återbetalning av returnerad vara

Vid återbetalning av returnerad vara skickas ett återbetalningsformulär till din registrerade e-postadress. Återbetalningen sker inom 14 dagar från det att Företaget mottagit och godkänt din retur.

Reservation för ändringar

Företaget reserverar sig för slutförsäljningar, tryckfel, fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation på våra sidor ska ses som illustrationer. Vi kan ej garantera att bilderna återger varans exakta utseende och beskaffenhet. Företaget förbehåller sig rätten att kunna ändra priser och villkor. Det pris som gäller är det vid varje givet köptillfälle. Företaget förbehåller rätten att neka köp. Alla bedrägeriförsök polisanmäls. Företaget förbehåller sig rätten att närsomhelst ändra villkoren i dessa allmänna villkor. I händelse av förändring av villkoren informeras du via hemsidan.

Upphovsrätt

Företaget äger, eller är licensinnehavare av, allt material som är publicerat på vår hemsida. Du får inte modifiera papperskopior eller digitala kopior av något material som du skrivit ut eller laddat ner på något sätt. Du får inte använda några illustrationer, fotografier, video- och ljudsekvenser eller någon grafik separat från den medföljande texten. Du får inte använda något material på vår hemsida för kommersiella ändamål utan att ha erhållit en licens att göra så från oss eller våra licensgivare. Om du skriver ut en kopia, kopierar eller laddar ner någon del av vår hemsida som bryter mot dessa användarvillkor upphör din rätt att använda vår hemsida omedelbart och du måste, efter vårt gottfinnande, lämna tillbaka eller förstöra eventuella kopior av materialet.

Integritetspolicy

Företaget är angeläget om att skydda din integritet. I denna integritetspolicy redogörs för hur Företaget samlar in och använder dina personuppgifter. I den redogörs också för vilka rättigheter du har gentemot oss och hur du utövar dem. Du kan alltid kontakta oss när det gäller integritetsfrågor och uppgiftsskydd, genom att skicka ett mejl till Företaget.

Genom att använda företagets tjänster samtycker du till vår integritetspolicy och till att vi bearbetar dina uppgifter. Du samtycker också till att företaget använder elektroniska och postala kommunikationskanaler för att skicka information till dig. Det är viktigt att du läser igenom och förstår vår integritetspolicy innan du använder våra tjänster eller köper våra varor.

För att tillhandahålla våra tjänster och leverera våra varor behöver vi bearbeta dina personuppgifter enligt nedanstående redogörelse. Det gör vi med yttersta omsorg.

Vilka uppgifter samlar vi in?

Uppgifter du lämnar till oss. Du kan direkt eller indirekt lämna information till oss om dig själv på en mängd olika sätt, som exempelvis när du gör en beställning på vår webbplats, kontaktar oss, använder vår kundportal eller någon annan av företagets tjänster där du lämnar personuppgifter. Det kan röra sig om:

  • Person- eller kontaktuppgifter: Namn, födelsedatum, personnummer, titel, faktureringsadress, leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer osv.
  • Information om varor eller tjänster: Närmare uppgifter om de artiklar du köper. Identitet för och hur många produkter du köpt och hur mycket du betalat
  • Närmare uppgifter om förskrivningen av kontaktlinser
  • Betalningsmetod och status
  • Leveranssätt
  • Rabatt- och kampanjkoder, däribland hänvisningar till vänner du hänvisat till och närmare uppgifter om dem.
  • Finansiell information: För att ge dig rätt servicenivå kan vår leverantör av betalningar (infoga länk till Klarnas villkor) samla in uppgifter om bland annat din inkomst, eventuella kreditåtaganden, negativa betalningsanmärkningar och tidigare beviljade krediter. Inga av dessa uppgifter förmedlas till eller görs på annat sätt tillgängliga för företaget.
  • Information om kontakter mellan dig och företaget: Hur du använder våra tjänster, däribland reaktionstider på sidor, nedladdningsfel, till- och frånträdesmetoder samt leveransmeddelanden när vi kontaktar dig.
  • Information om enheter: T.ex. IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, inställningar för tidzon, operativsystem samt plattform och skärmupplösning.
  • Geografiska uppgifter: Din geografiska plats.

De uppgifter du lämnar till oss krävs, liksom uppgifterna om varor/tjänster och din finansiella information, i allmänhet för att ingå ett avtalsförhållande med oss, medan de övriga uppgifter vi samlar in i allmänhet krävs av andra skäl, enligt nedan.

Vad gör vi med dina uppgifter?

Tillhandahåller, bedriver och förbättrar våra tjänster och varor. Alla uppgifter används för att tillhandahålla, bedriva och förbättra företagets varor och tjänster. Företaget bearbetar personuppgifter i nedanstående syften och på följande rättsliga grunder:


Bearbetningens syfte Rättslig grund för bearbetningen (Varför bearbetning av data är nödvändig) Automatiskt beslut (J/N)
För att bekräfta din identitet och verifiera dina person- och kontaktuppgifter. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig J
För att administrera din betalning och kundrelationen, dvs. fullgöra våra skyldigheter som uppstår till följd av avtal som ingås mellan dig och oss och tillhandahålla dig all information, alla produkter och alla tjänster du önskar från oss. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig J
För kundanalys, administrera företagets tjänster och de varor som tillhandahålls, samt för intern verksamhet som felsökning, dataanalys, utprovning, undersökning och i statistiksyfte. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig och uppnå legitima intressen J
För att säkerställa att innehåll presenteras på för dig och för din enhet effektivast möjliga sätt. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig J
För att förhindra missbruk av företagets tjänster, som en del av våra ansträngningar för att hålla våra tjänster säkra och trygga. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig och respektera gällande rätt J
För att utföra riskanalys, förhindra bedrägeri och riskhantering. Respektera gällande rätt och uppnå legitima intressen J
För att förbättra våra tjänster och varor och i allmänna affärsutvecklingssyften, begränsa bedrägerier till ett minimum, utveckla nya produkter och funktioner och utforska nya affärsmöjligheter. Uppnå legitima intressen N
För att respektera gällande rätt, som bokföringslagstiftning. Respektera gällande rätt N

Kommunikation med dig

Företaget kan även använda dina uppgifter för att förmedla relevant information som rör använda eller liknande produkter och genomföra kundnöjdhetsenkäter avseende våra tjänster och varor (t.ex. sedan du har kontaktat företagets kundtjänst), via elektroniska och postala kommunikationskanaler eller per telefon. Skicka ett mejl till Företaget om du inte vill få sådan kommunikation.

Med vem kan vi dela dina uppgifter?

Vi kan överföra dina uppgifter eller dela dem med varje entitet som ingår i Essilor International Group, enligt nedan. Vi vidtar varje rimlig, legal, teknisk och organisatorisk åtgärd för att säkerställa att dina uppgifter behandlas på ett säkert sätt och med relevant grad av skydd när de överförs till eller delas med sådan utvald tredje man.

Leverantörer av betalningstjänster

Företaget kan om så krävs för betalningstjänsten dela med sig av dina personuppgifter till leverantörer av betalningstjänster. Personuppgifter som delas med leverantörer av betalningstjänster kommer att vara underkastade leverantörens av betalningstjänster integritetspolicy och praxis.

Myndigheter

Företaget kan röja erforderliga uppgifter för myndigheter som polis, skatteorgan och andra myndigheter, om vi enligt lag är skyldiga att göra det eller om du samtyckt till det.

Vad gör vi INTE med dina uppgifter?

Vi säljer inte dina personuppgifter till tredje man.

Var sparar vi dina personuppgifter?

Vi eftersträvar alltid att bearbeta dina uppgifter inom EU/EES. Uppgifterna kan emellertid i vissa fall överföras till och bearbetas någon annanstans än inom EU/EES, av något företag som ingår i Essilor International Group eller av en leverantör eller underentreprenör. Eftersom företaget är fast beslutet att alltid skydda dina uppgifter, vidtar vi varje rimlig, legal, teknisk och organisatorisk åtgärd för att säkerställa att dina uppgifter behandlas på ett säkert sätt och med relevant grad av skydd, jämfört och i linje med åtminstone den grad av skydd som erbjuds inom EU/EES.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar bara dina personuppgifter så länge som krävs för att uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter gentemot dig och som krävs enligt lag. För det fall vi sparar dina uppgifter för annat syfte än våra avtalsenliga åligganden, som t.ex. för bokföring, sparar vi uppgifterna endast så länge som krävs och/eller erfordras enligt lag för respektive ändamål. Dock längst 5 år.


  • Din rätt till åtkomst, rättelse och radering.
  • Rätt att få åtkomst av dina uppgifter. Vill du få reda på och verifiera den information vi har om dig kan du begära en utskrift av uppgifterna. En utskrift av uppgifterna kan begäras kostnadsfritt.
  • Rätt till rättelse. Du har rätt att rätta felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig själv.
  • Rätt till radering ("rätt att bli glömd"). I den mån dina personuppgifter inte längre krävs för det ändamål för vilket de samlades in, har du rätt att begära att dina personuppgifter raderas. Emellertid hindrar vissa skyldigheter enligt lag oss från att omedelbart radera delar av dina uppgifter. Sådana skyldigheter följer av redovisnings- och skattelagstiftning, men även av konsumenträttslagstiftning. Vad vi gör är att spärra uppgifter som vi måste hindra från att användas för annat ändamål än att respektera sådana rättsliga krav.
Vad gäller i fråga om cookies och annan liknande teknik för spårning?

Vi använder cookies och liknande teknik för att tillhandahålla en skräddarsydd och smidig upplevelse online. Närmare information om hur företaget använder cookies och liknande återfinns i vår förklaring om cookies.

Information om Cookies

Företaget använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig. Du kan i din webbläsare välja att inte acceptera cookies, men då kommer webbplatsen inte att fungera optimalt och det kan uppstå problem med att logga in.

Force Majeure

Företaget är inte ansvarig för försenad prestation orsakad av omständighet utanför företagets rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är - utan att utgöra fullständig förteckning - strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.

Tillämplig lag och tvist

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska ske i enlighet med svensk lag och ska, om kunden och företaget inte kan lösa tvisten i samförstånd, avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.

Produktkommentarer

Det är inte tillåtet att inkludera person- eller kontaktuppgifter eller något material som kan uppfattas som stötande. Det är inte heller tillåtet att inkludera länkar eller hänvisningar. Kom ihåg att du ska recensera produkten, inte företaget eller tillverkaren.


Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som:

  • är förolämpande, ärekränkande, nedvärderande, trakasserande, hotfulla eller obscena, tolererar eller främjar olagliga aktiviteter
  • innehåller svordomar
  • inte rör ämnet eller enbart innehåller en fråga (vid frågor hänvisar vi till kundservice)
  • innehåller kommersiella budskap eller reklam
  • innehåller olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material.