Frågor & Svar (FAQ)

Visa alla / Dölj alla

Om YourLenses
  • Varför ska jag beställa från YourLenses?

    - Leverans hem till din dörr - Lägre priser - bra service

  • Hur kan YourLenses sälja identiska kontaktlinser så mycket billigare?

    Det är ganska enkelt - stor volym, låga kostnader och fokus på kontaktlinser. Stor volym: Många optiker träffar bara ett fåtal kontaktlinsanvändare varje dag och behöver därför spara ihop beställningar några dagar eller t.o.m. några veckor för att kunna få volymrabatt från distributören. Det är antagligen därför du tidigare har fått vänta på dina kontaktlinser. På YourLenses sitter vi inte och väntar innan vi beställer dina kontaktlinser - vi har de flesta på lager redan. Låga kostnader: Optiker med fysiska butiker behöver i regel ha en högre marginal på kontaktlinser för att täcka kostnader för lokalhyra, personal, glasögonlager mm. Vi har låga kostnader då vi t.ex. inte behöver ha någon butik. Fokus på kontaktlinser: Vi är ett kontaktlinsföretag. Vi säljer inte glasögon, hudvårdsprodukter eller något annat. Vi är fokuserade på att ha största möjliga kontaktlinslager då du som kund vill beställa. Vi vill kunna erbjuda det snabbaste, enklaste och mest bekväma sättet att köpa kontaktlinser.

  • Hur mycket sparar jag genom att köpa mina linser hos YourLenses?

    Du sparar mycket mer än du tror! In och kolla exakt hur mycket för just din lins. Glöm heller inte tiden du sparar genom att inte behöva åka till butiken!

  • Kan jag vara säker på att få originalprodukter?

    Medicinska produkter, t.ex. kontaktlinser, måste alltid vara identiska - oavsett var de säljs och av vem. Därför kan du vara säker på att alltid få likadana kontaktlinser av YourLenses som du idag använder. Skillnaden är att YourLenses är enklare och billigare.

  • Hur fungerar YourLenses sekretesspolicy?

    Vi arbetar strikt under personuppgiftslagen. Enligt denna lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar och sparar uppgifter om dig i vår databas. Genom köp hos YourLenses bekräftar du detta samtycke. Alla personuppgifter inklusive ditt personnummer som du lämnar till oss eller som vi får del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av YourLenses i egenskap av personuppgiftsansvarig.

    Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, utföra kreditkontroll samt i marknadsföringssyfte. Dina uppgifter sparas för att kunna behandla dina beställningar samt för utskick av erbjudanden av YourLenses, genom e-post, sms eller annan direktreklam. För att avregistrera dig följ instruktioner som finns i mail- och sms-utskick. Efter avregistrering får du fortfarande information skickad till dig gällande köp och leveranser.

    YourLenses kommer aldrig att låta tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.

Beställning
  • Vad har YourLenses för leveranstider?

    Oftast kan vi leverera dina linser inom två till fyra arbetsdagar från beställning. Ovanliga linstyper som korrigerar brytningsfel/astigmatism kan ha en leveranstid på 2-4 veckor.

  • Måste jag skicka in ett recept för att få handla av YourLenses?

    För att handla hos YourLenses krävs ett recept på linser från optikern. Att du har en giltig ordination för just den linstypen du önskar beställa intygar du på beställningssidan genom att kryssa för ”Jag har ordinerats ovanstående lins av en behörig optiker”. Detta får du även intyga vid beställning via vår kundtjänst eller brev/fax.

  • Vilka är YourLenses köpevillkor?

    Leveranstider varierar beroende på om kontaktlinsen finns i lager eller ej. Du har full returrätt inom 14 dagar från och med den dag du har mottagit varan, förutsatt att den returneras i oskadad, omärkt och obruten originalförpackning. Vid retur – kontakta vår kundtjänst för instruktioner: info@yourlenses.com.

  • Hur mycket tillkommer i frakt?

    När du handlar från Yourlenses.se tillkommer en fraktavgift på 39 kr. Om du handlar för 950 kr eller mer så bjuder vi på fraktavgiften.

  • Förbehåll

    Vi gör allt för att du ska få rätt information vid ditt köp. Men vi reserverar oss för eventuella prisfel, slutförsäljning och lagerhållning. Vi förbehåller oss även rätten att neka köp.

Recept
  • Måste jag skicka in ett recept för att få handla av YourLenses?

    Om du inte har använt kontaktlinser tidigare eller om du vill byta linstyp rekommenderar vi att du genomgår en synundersökning hos en optiker. Optikern rekommenderar då det linsmärke som passar bäst för dig och dina behov. Du får också lära dig att hantera linser på rätt sätt. Du har alltid rätt till att få en kopia på din ordination enligt patientjournallagen.

  • Var hittar jag mina parametrar?

    Både på dina tidigare linsförpackningar och på ditt recept står uppgifter om styrka, baskurva och diameter för vänster respektive höger lins. Där står även tillverkare och linstyp. Om du är osäker på dina linsuppgifter är du välkommen att kontakta kundtjänst för råd.

  • Vad är baskurva/bc/radie?

    Bc, baskurva, radie är olika benämningar för linsens kupighet. Bc-värdet hittar du enklast på ditt gamla linspaket, alternativt fråga din optiker.

  • Vad är diameter?

    Det är linsens storlek mätt rakt över och varierar beroende på linstyp.

  • Måste jag fortsätta gå på undersökningar hos min optiker även om jag beställer av YourLenses?

    Eftersom ögonen ständigt förändras bör man regelbundet (minst en gång per år) gå till optikern på lins- och synkontroll.

Linser & användande
  • Jag har aldrig använt linser. Vad ska jag göra?

    Först och främst ska du boka en tid hos optikern för linstillpassning. Optikern kommer då att rekommendera en lins som passar just dina behov. Du får även lära dig att sköta och hantera linserna på rätt sätt. Därefter är du välkommen att beställa linser enligt din ordination hos YourLenses.

  • Måste jag fortsätta gå på undersökningar hos min optiker även om jag beställer av YourLenses?

    Eftersom ögonen ständigt förändras bör man regelbundet (minst en gång per år) gå till optikern på lins- och synkontroll.

  • Är det möjligt att endast göra en linstillpassning/synundersökning hos optikern utan att köpa linser?

    Ja, du väljer själv var du vill köpa linser. Du kan alltid få en kopia på din journal där alla ordinationer och parametrar ska vara noterade.

  • Mina ögon blir irriterade när jag använder linser. Vad ska jag göra?

    Kontrollera först och främst att du använder linser som överensstämmer med din ordination och att linserna inte är defekta. Kontakta gärna vår kundtjänst via e-post: info@yourlenses.com om du har frågor. Kvarstår problemen bör linserna tas ut och optiker kontaktas för vidare utredning

Betalning
  • Betalningsalternativ

    Vi samarbetar med Klarna och erbjuder ett flertal olika betalningsalternativ.

  • Klarna Faktura

    Handla nu - betala efter leverans! När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    - Få alltid hem varan innan du betalar
    - Betalningstid - alltid minst 14 dagar
    - Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    - Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
    - Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    - Möjlighet till delbetalning

    Betalningsvillkor
    Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Klarna skickar fakturan till dig via e-post samma dag som vi skickar beställningen till dig. Det tillkommer ingen fakturaavgift.

    En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 25,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    Kreditprövning
    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

  • Klarna konto

    Klarna Konto är betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid kan dela upp din betalning, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    - Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
    - Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    - Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
    - Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
    - En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köpe
    - Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

    Vid ett köp om 10 000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

    Kreditprövning
    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Allmänna villkor hittar du här .

Integritetspolicy
  • Integritetspolicy

    Integritetspolicy

    Företaget är angeläget om att skydda din integritet. I denna integritetspolicy redogörs för hur Företaget samlar in och använder dina personuppgifter. I den redogörs också för vilka rättigheter du har gentemot oss och hur du utövar dem. Du kan alltid kontakta oss när det gäller integritetsfrågor och uppgiftsskydd, genom att skicka ett mejl till Företaget.

    Genom att använda företagets tjänster samtycker du till vår integritetspolicy och till att vi bearbetar dina uppgifter. Du samtycker också till att företaget använder elektroniska och postala kommunikationskanaler för att skicka information till dig. Det är viktigt att du läser igenom och förstår vår integritetspolicy innan du använder våra tjänster eller köper våra varor.

    För att tillhandahålla våra tjänster och leverera våra varor behöver vi bearbeta dina personuppgifter enligt nedanstående redogörelse. Det gör vi med yttersta omsorg.

    Vilka uppgifter samlar vi in?

    Uppgifter du lämnar till oss. Du kan direkt eller indirekt lämna information till oss om dig själv på en mängd olika sätt, som exempelvis när du gör en beställning på vår webbplats, kontaktar oss, använder vår kundportal eller någon annan av företagets tjänster där du lämnar personuppgifter. Det kan röra sig om:

    • Person- eller kontaktuppgifter: Namn, födelsedatum, personnummer, titel, faktureringsadress, leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer osv.
    • Information om varor eller tjänster: Närmare uppgifter om de artiklar du köper. Identitet för och hur många produkter du köpt och hur mycket du betalat
    • Närmare uppgifter om förskrivningen av kontaktlinser
    • Betalningsmetod och status
    • Leveranssätt
    • Rabatt- och kampanjkoder, däribland hänvisningar till vänner du hänvisat till och närmare uppgifter om dem.
    • Finansiell information: För att ge dig rätt servicenivå kan vår leverantör av betalningar (infoga länk till Klarnas villkor) samla in uppgifter om bland annat din inkomst, eventuella kreditåtaganden, negativa betalningsanmärkningar och tidigare beviljade krediter. Inga av dessa uppgifter förmedlas till eller görs på annat sätt tillgängliga för företaget.
    • Information om kontakter mellan dig och företaget: Hur du använder våra tjänster, däribland reaktionstider på sidor, nedladdningsfel, till- och frånträdesmetoder samt leveransmeddelanden när vi kontaktar dig.
    • Information om enheter: T.ex. IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, inställningar för tidzon, operativsystem samt plattform och skärmupplösning.
    • Geografiska uppgifter: Din geografiska plats.

    De uppgifter du lämnar till oss krävs, liksom uppgifterna om varor/tjänster och din finansiella information, i allmänhet för att ingå ett avtalsförhållande med oss, medan de övriga uppgifter vi samlar in i allmänhet krävs av andra skäl, enligt nedan.

    Vad gör vi med dina uppgifter?

    Tillhandahåller, bedriver och förbättrar våra tjänster och varor. Alla uppgifter används för att tillhandahålla, bedriva och förbättra företagets varor och tjänster. Företaget bearbetar personuppgifter i nedanstående syften och på följande rättsliga grunder:


    Bearbetningens syfte Rättslig grund för bearbetningen (Varför bearbetning av data är nödvändig) Automatiskt beslut (J/N)
    För att bekräfta din identitet och verifiera dina person- och kontaktuppgifter. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig J
    För att administrera din betalning och kundrelationen, dvs. fullgöra våra skyldigheter som uppstår till följd av avtal som ingås mellan dig och oss och tillhandahålla dig all information, alla produkter och alla tjänster du önskar från oss. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig J
    För kundanalys, administrera företagets tjänster och de varor som tillhandahålls, samt för intern verksamhet som felsökning, dataanalys, utprovning, undersökning och i statistiksyfte. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig och uppnå legitima intressen J
    För att säkerställa att innehåll presenteras på för dig och för din enhet effektivast möjliga sätt. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig J
    För att förhindra missbruk av företagets tjänster, som en del av våra ansträngningar för att hålla våra tjänster säkra och trygga. Fullgöra våra avtalsenliga åligganden gentemot dig och respektera gällande rätt J
    För att utföra riskanalys, förhindra bedrägeri och riskhantering. Respektera gällande rätt och uppnå legitima intressen J
    För att förbättra våra tjänster och varor och i allmänna affärsutvecklingssyften, begränsa bedrägerier till ett minimum, utveckla nya produkter och funktioner och utforska nya affärsmöjligheter. Uppnå legitima intressen N
    För att respektera gällande rätt, som bokföringslagstiftning. Respektera gällande rätt N

    Kommunikation med dig

    Företaget kan även använda dina uppgifter för att förmedla relevant information som rör använda eller liknande produkter och genomföra kundnöjdhetsenkäter avseende våra tjänster och varor (t.ex. sedan du har kontaktat företagets kundtjänst), via elektroniska och postala kommunikationskanaler eller per telefon. Skicka ett mejl till Företaget om du inte vill få sådan kommunikation.

    Med vem kan vi dela dina uppgifter?

    Vi kan överföra dina uppgifter eller dela dem med varje entitet som ingår i Essilor International Group, enligt nedan. Vi vidtar varje rimlig, legal, teknisk och organisatorisk åtgärd för att säkerställa att dina uppgifter behandlas på ett säkert sätt och med relevant grad av skydd när de överförs till eller delas med sådan utvald tredje man.

    Leverantörer av betalningstjänster

    Företaget kan om så krävs för betalningstjänsten dela med sig av dina personuppgifter till leverantörer av betalningstjänster. Personuppgifter som delas med leverantörer av betalningstjänster kommer att vara underkastade leverantörens av betalningstjänster integritetspolicy och praxis.

    Myndigheter

    Företaget kan röja erforderliga uppgifter för myndigheter som polis, skatteorgan och andra myndigheter, om vi enligt lag är skyldiga att göra det eller om du samtyckt till det.

    Vad gör vi INTE med dina uppgifter?

    Vi säljer inte dina personuppgifter till tredje man.

    Var sparar vi dina personuppgifter?

    Vi eftersträvar alltid att bearbeta dina uppgifter inom EU/EES. Uppgifterna kan emellertid i vissa fall överföras till och bearbetas någon annanstans än inom EU/EES, av något företag som ingår i Essilor International Group eller av en leverantör eller underentreprenör. Eftersom företaget är fast beslutet att alltid skydda dina uppgifter, vidtar vi varje rimlig, legal, teknisk och organisatorisk åtgärd för att säkerställa att dina uppgifter behandlas på ett säkert sätt och med relevant grad av skydd, jämfört och i linje med åtminstone den grad av skydd som erbjuds inom EU/EES.

    Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

    Vi sparar bara dina personuppgifter så länge som krävs för att uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter gentemot dig och som krävs enligt lag. För det fall vi sparar dina uppgifter för annat syfte än våra avtalsenliga åligganden, som t.ex. för bokföring, sparar vi uppgifterna endast så länge som krävs och/eller erfordras enligt lag för respektive ändamål. Dock längst 5 år.


    • Din rätt till åtkomst, rättelse och radering.
    • Rätt att få åtkomst av dina uppgifter. Vill du få reda på och verifiera den information vi har om dig kan du begära en utskrift av uppgifterna. En utskrift av uppgifterna kan begäras kostnadsfritt.
    • Rätt till rättelse. Du har rätt att rätta felaktiga eller ofullständiga uppgifter om dig själv.
    • Rätt till radering ("rätt att bli glömd"). I den mån dina personuppgifter inte längre krävs för det ändamål för vilket de samlades in, har du rätt att begära att dina personuppgifter raderas. Emellertid hindrar vissa skyldigheter enligt lag oss från att omedelbart radera delar av dina uppgifter. Sådana skyldigheter följer av redovisnings- och skattelagstiftning, men även av konsumenträttslagstiftning. Vad vi gör är att spärra uppgifter som vi måste hindra från att användas för annat ändamål än att respektera sådana rättsliga krav.
    Vad gäller i fråga om cookies och annan liknande teknik för spårning?

    Vi använder cookies och liknande teknik för att tillhandahålla en skräddarsydd och smidig upplevelse online. Närmare information om hur företaget använder cookies och liknande återfinns i vår förklaring om cookies.

    Information om Cookies

    Företaget använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig. Du kan i din webbläsare välja att inte acceptera cookies, men då kommer webbplatsen inte att fungera optimalt och det kan uppstå problem med att logga in.

    Force Majeure

    Företaget är inte ansvarig för försenad prestation orsakad av omständighet utanför företagets rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är - utan att utgöra fullständig förteckning - strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.

    Tillämplig lag och tvist

    Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska ske i enlighet med svensk lag och ska, om kunden och företaget inte kan lösa tvisten i samförstånd, avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.

    Produktkommentarer

    Det är inte tillåtet att inkludera person- eller kontaktuppgifter eller något material som kan uppfattas som stötande. Det är inte heller tillåtet att inkludera länkar eller hänvisningar. Kom ihåg att du ska recensera produkten, inte företaget eller tillverkaren.


    Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som:

    • är förolämpande, ärekränkande, nedvärderande, trakasserande, hotfulla eller obscena, tolererar eller främjar olagliga aktiviteter
    • innehåller svordomar
    • inte rör ämnet eller enbart innehåller en fråga (vid frågor hänvisar vi till kundservice)
    • innehåller kommersiella budskap eller reklam
    • innehåller olovligt bruk av upphovsrättsligt skyddat material.