Frågor & Svar (FAQ)

Visa alla / Dölj alla

Om YourLenses
  • Varför ska jag beställa från YourLenses?

    - Leverans hem till din dörr - Lägre priser - bra service

  • Hur kan YourLenses sälja identiska kontaktlinser så mycket billigare?

    Det är ganska enkelt - stor volym, låga kostnader och fokus på kontaktlinser. Stor volym: Många optiker träffar bara ett fåtal kontaktlinsanvändare varje dag och behöver därför spara ihop beställningar några dagar eller t.o.m. några veckor för att kunna få volymrabatt från distributören. Det är antagligen därför du tidigare har fått vänta på dina kontaktlinser. På YourLenses sitter vi inte och väntar innan vi beställer dina kontaktlinser - vi har de flesta på lager redan. Låga kostnader: Optiker med fysiska butiker behöver i regel ha en högre marginal på kontaktlinser för att täcka kostnader för lokalhyra, personal, glasögonlager mm. Vi har låga kostnader då vi t.ex. inte behöver ha någon butik. Fokus på kontaktlinser: Vi är ett kontaktlinsföretag. Vi säljer inte glasögon, hudvårdsprodukter eller något annat. Vi är fokuserade på att ha största möjliga kontaktlinslager då du som kund vill beställa. Vi vill kunna erbjuda det snabbaste, enklaste och mest bekväma sättet att köpa kontaktlinser.

  • Hur mycket sparar jag genom att köpa mina linser hos YourLenses?

    Du sparar mycket mer än du tror! In och kolla exakt hur mycket för just din lins. Glöm heller inte tiden du sparar genom att inte behöva åka till butiken!

  • Kan jag vara säker på att få originalprodukter?

    Medicinska produkter, t.ex. kontaktlinser, måste alltid vara identiska - oavsett var de säljs och av vem. Därför kan du vara säker på att alltid få likadana kontaktlinser av YourLenses som du idag använder. Skillnaden är att YourLenses är enklare och billigare.

  • Hur fungerar YourLenses sekretesspolicy?

    Vi arbetar strikt under personuppgiftslagen. Enligt denna lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar och sparar uppgifter om dig i vår databas. Genom köp hos YourLenses bekräftar du detta samtycke. Alla personuppgifter inklusive ditt personnummer som du lämnar till oss eller som vi får del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av YourLenses i egenskap av personuppgiftsansvarig.

    Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp skall kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig, utföra kreditkontroll samt i marknadsföringssyfte. Dina uppgifter sparas för att kunna behandla dina beställningar samt för utskick av erbjudanden av YourLenses, genom e-post, sms eller annan direktreklam. För att avregistrera dig följ instruktioner som finns i mail- och sms-utskick. Efter avregistrering får du fortfarande information skickad till dig gällande köp och leveranser.

    YourLenses kommer aldrig att låta tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.

Beställning
  • Vad har YourLenses för leveranstider?

    Oftast kan vi leverera dina linser inom två till fyra arbetsdagar från beställning. Ovanliga linstyper som korrigerar brytningsfel/astigmatism kan ha en leveranstid på 2-4 veckor.

  • Måste jag skicka in ett recept för att få handla av YourLenses?

    För att handla hos YourLenses krävs ett recept på linser från optikern. Att du har en giltig ordination för just den linstypen du önskar beställa intygar du på beställningssidan genom att kryssa för ”Jag har ordinerats ovanstående lins av en behörig optiker”. Detta får du även intyga vid beställning via vår kundtjänst eller brev/fax.

  • Vilka är YourLenses köpevillkor?

    Leveranstider varierar beroende på om kontaktlinsen finns i lager eller ej. Du har full returrätt inom 14 dagar från och med den dag du har mottagit varan, förutsatt att den returneras i oskadad, omärkt och obruten originalförpackning. Vid retur – kontakta vår kundtjänst för instruktioner: info@yourlenses.com.

  • Hur mycket tillkommer i frakt?

    När du handlar från Yourlenses.se tillkommer en fraktavgift på 39 kr. Om du handlar för 950 kr eller mer så bjuder vi på fraktavgiften.

  • Förbehåll

    Vi gör allt för att du ska få rätt information vid ditt köp. Men vi reserverar oss för eventuella prisfel, slutförsäljning och lagerhållning. Vi förbehåller oss även rätten att neka köp.

Recept
  • Måste jag skicka in ett recept för att få handla av YourLenses?

    Om du inte har använt kontaktlinser tidigare eller om du vill byta linstyp rekommenderar vi att du genomgår en synundersökning hos en optiker. Optikern rekommenderar då det linsmärke som passar bäst för dig och dina behov. Du får också lära dig att hantera linser på rätt sätt. Du har alltid rätt till att få en kopia på din ordination enligt patientjournallagen.

  • Var hittar jag mina parametrar?

    Både på dina tidigare linsförpackningar och på ditt recept står uppgifter om styrka, baskurva och diameter för vänster respektive höger lins. Där står även tillverkare och linstyp. Om du är osäker på dina linsuppgifter är du välkommen att kontakta kundtjänst för råd.

  • Vad är baskurva/bc/radie?

    Bc, baskurva, radie är olika benämningar för linsens kupighet. Bc-värdet hittar du enklast på ditt gamla linspaket, alternativt fråga din optiker.

  • Vad är diameter?

    Det är linsens storlek mätt rakt över och varierar beroende på linstyp.

  • Måste jag fortsätta gå på undersökningar hos min optiker även om jag beställer av YourLenses?

    Eftersom ögonen ständigt förändras bör man regelbundet (minst en gång per år) gå till optikern på lins- och synkontroll.

Linser & användande
  • Jag har aldrig använt linser. Vad ska jag göra?

    Först och främst ska du boka en tid hos optikern för linstillpassning. Optikern kommer då att rekommendera en lins som passar just dina behov. Du får även lära dig att sköta och hantera linserna på rätt sätt. Därefter är du välkommen att beställa linser enligt din ordination hos YourLenses.

  • Måste jag fortsätta gå på undersökningar hos min optiker även om jag beställer av YourLenses?

    Eftersom ögonen ständigt förändras bör man regelbundet (minst en gång per år) gå till optikern på lins- och synkontroll.

  • Är det möjligt att endast göra en linstillpassning/synundersökning hos optikern utan att köpa linser?

    Ja, du väljer själv var du vill köpa linser. Du kan alltid få en kopia på din journal där alla ordinationer och parametrar ska vara noterade.

  • Mina ögon blir irriterade när jag använder linser. Vad ska jag göra?

    Kontrollera först och främst att du använder linser som överensstämmer med din ordination och att linserna inte är defekta. Kontakta gärna vår kundtjänst via e-post: info@yourlenses.com om du har frågor. Kvarstår problemen bör linserna tas ut och optiker kontaktas för vidare utredning

Betalning
  • Betalningsalternativ

    Vi samarbetar med Klarna och erbjuder ett flertal olika betalningsalternativ.

  • Klarna Faktura

    Handla nu - betala efter leverans! När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

    - Få alltid hem varan innan du betalar
    - Betalningstid - alltid minst 14 dagar
    - Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    - Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
    - Ladda ner dina fakturor från klarna.se
    - Möjlighet till delbetalning

    Betalningsvillkor
    Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Klarna skickar fakturan till dig via e-post samma dag som vi skickar beställningen till dig. Det tillkommer ingen fakturaavgift.

    En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 25,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    Kreditprövning
    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

  • Klarna konto

    Klarna Konto är betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid kan dela upp din betalning, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

    - Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
    - Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
    - Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
    - Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
    - En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köpe
    - Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

    Vid ett köp om 10 000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

    Kreditprövning
    Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Allmänna villkor hittar du här .